Wednesday 28 August 2013

Kelantan Selepas 100 Hari Makin Kalut by kickdefella

Rupa rupanya selepas 100 hari Kerajaan Baru PAS Kelantan memerintah Negeri suasana politik dalam negeri menjadi semakin kalut dan tidak menentu.

Episod bermula dari namanya tidak diperkenan dalam senarai nama nama exco yang dipohon untuk perkenan Tuanku Al- Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke V, sebaik sahaja PAS Kelantan sekali lagi mendapat mandat menerajui kerajaan Kelantan selepas PRU ke 13 pada 5 Mei 2013. Keadaan menjadi semakin kalut apabila Dato Husam Musa secara terbuka mempertikai kepimpinan baru kerajaan Negeri yang diketuai oleh Dato Ahmad Yaakob sebagai Menteri Besar dan Dato Nik Amar sebagai timbalanya dalam isu perlantikan yang dikatakan ada tangan ghaib yang mahu menjatuhkan kedudukan Dato Husam sebagai exco kanan.

Lalu pihak penyokong PAS yang pro kepada Nik Amar dan Pro Husam saling melondeh rahsia kepincangan kepimpinan yang dilakukan oleh kedua dua pihak, yang mana banyak sebelum ini telah diperkatakan dan dinafikan sekeras kerasnya sebelum PRU 13 lalu. Tuduhan mengenai kecekapan pentadbiran GLC, isu pengistiharan harta dan perlantikan kroni dalam beberapa badan bukan kerajaan yang bertindak sebagai ‘fundraiser’ kepada parti semuanya telah timbul kembali dan tidak dapat dipertahan sebaliknya tuduhan yang lain pula keluar dari pihak yang satu lagi.

Kini secara tidak langsung mereka sendiri mengakui kebanyakan perkara yang dipertikaikan oleh rakyat sebelumnya. Dalam keadaan yang terdesak lantaran sering ditohmah dengan berbagai tuduhan melulu maka mungkin ada dikalangan pihak yang Pro Nik Amar telah mendedahkan surat yang dipercayai telah diminitkan oleh Tuanku Al Sultan sendiri tentang pemilihan exco, bagi membuktikan nama Husam sememangnya ada dalam senarai tersebut tetapi telah ditandakan x dan ditandatangani oleh Tuanku sendiri. Tindakan itu dilihat oleh ramai pihak adalah untuk mendiamkan puak Pro Husam yang masih jelas tidak berpuas hati dengan isu Husam diketepikan.

surat-sultan-kelantan-husam

Ada pula pihak yang sengaja mengeluarkan video Ust Wan Ji dalam satu seisi penerangan sulit yang membicarakan tentang soal ‘roadmap’ penghapusan system monarki dan Sultan di Negara ini. Tidak dapat dipastikan bila video itu dirakamkan tapi didalamnya ada menyebut nama Aktivis Royalti yang disokong Husam–Aduka Taruna dan membicarakan soal pemilihan exco dengan kata kata yang kurang enak didengar dan kurang ajar di akhir video. Hanya Ust Wan Ji sahaja boleh menjelaskan kepada umum tentang niat dan maksud beliau adakah ia melibatkan isu perlantikan Husam sebagai exco.

Dalam perkembangan lain pula, untuk meredakan keadaan selepas berbagai desakan yang mahu melihat Husam kembali berperanan dalam pentadbiran kerajaan negeri. Menteri Besar, Dato Ahmad Yaakob telah menawarkan jawatan Pengerusi 2 entiti GLC yang diilhamkan oleh Dato Husam sendiri iaitu Tunjung Development Coporation (TDC) dan Kelantan Golden Trade (KGT) yang terlibat dalam dinar emas Kelantan.

husamlantik

Saya melihat perlantikan untuk kedua dua jawatan itu adalah untuk Dato Husam membuktikan kebolehan beliau kepada rakyat Kelantan dan penyokongnya bahawa apa yang beliau asaskan dahulu boleh berjaya, memandangkan TDC dilantik sebagai peneraju kepada projek ilham beliau sendiri iaitu Stadium dan Bandar Sukan Bukit Merbau. KGT pula dilihat seolah olah gagal mencapai matlamat untuk menjadi matawang alternatif bagi rakyat Kelantan kerana rata rata peniaga di Kelantan dan rakyat masih kurang atau hampir tiada yang menggunakan Dinar dan Dirham sebagai ganti matawang. Jadi , Jika Dato Husam boleh meneraju kembali TDC dan KGT dengan tersergamnya sebuah Stadium Bukit Merbau dan jualan dinar KGT kembali kepada matlamat asal , maka itulah ‘benchmark’ sebenar kebolehan Dato Husam, dan boleh lah berkira kira untuk perkara yang lebih besar lagi yang dijanjikan untuk rakyat sebelum PRU 13 lalu iaitu Lebuhraya Rakyat ‘LERAK’.

Tapi, pantas Dato Husam, menolak mentah mentah perlantikan tersebut sambil menempelak kerajaan negeri dengan kisah LOMBONG BIJIH BESI DAN EMAS di Gua Musang yang berkeluasan 3000 ekar. Dato Husam mendakwa lombong tersebut tersimpan reserve bijih besi dan emas bernilai RM2.5 billion, sesuatu yang tidak diketahui rakyat sebelum PRU 13, sehingga ramai bersimpati menderma untuk melihat LERAK direalisasikan walau sedar jumlah RM2.0 billion adalah satu jumlah yang sukar dicapai hanya melalui derma. Dato Husam mendakwa lombong tersebut telah ditukar status oleh pentadbiran baru untuk diberikan kepada beberapa individu. Siapakah individu tersebut, masih menjadi tanda tanya, tapi sudah ada ura ura yang tersebar bahawa tanah 3000 ekar itu telah diberi Status SULTANATE LAND. Adakah takrifan induvidu yang dimaksudkan oleh Dato Husam adalah ‘SULTAN’? Kalau ia benar diberi Status Sultanate Land adalah amat tidak wajar bagi Dato Husam mempertikaikanya. Sewajarnya pentadbiran Kerajaan Negeri harus meneliti secara serius apa yang dituturkan oleh Dato Husam mengenai hal ini supaya hubungan Istana dan Kerajaan Negeri berlangsung baik sepanjang 5 tahun akan datang untuk kesejahteraan rakyat. Satu lagi persolan yang timbul adalah dari mana yang Dato Husam mendapat angka nilai Bijih Besi dan Emas dikawasan seluas 3000 hektar bernilai RM2.5 billion, melebihi apa yang diperlukan untuk membina LERAK, adakah beliau memberitahu berdasarkan Geological Report  atau mana mana laporan bertulis setelah kajian dibuat ?. Adakah ini sekadar sekali lagi untuk menyedapkan hati penyokong penyokong dan rakyat Kelantan sekali lagi untuk terus bersimpati kepadanya?,setelah apa yang berlaku terhadap janji janji terdahulu,  tidak cukup dengan hanya menayangkan kepingan emas yang boleh diragui dari mana asalnya. Dato Husam perlu dedahkan laporan pengesahan terhadap nilai sumber itu kepada rakyat.

DERHAKA

Ekoran dari keluarnya surat yang dikatakan mempunyai tandatangan Tuanku Sultan Muhammad V, seorang Aktivis NGOR, Aduka Taruna yang kini bergerak atas nama Aktivis Kelantan 03 (AK03) mendakwa bahawa Dato Nik Amar telah melakukan kesalahan kerana mendakwa Tuanku Sultan Kelantan terlibat dalam isu perlantikan Exco ,dan ingin membuat laporan polis terhadap Timbalan Menteri Besar Kelantan itu. Bagaimanapun niat beliau terbantut , beliau sebaliknya bersama sama NGOR yang diketuai oleh Presiden NGOR ,Nazri Deraman untuk membuat kunjung hormat ke atas Dato Nik Amar untuk mendapatkan penjelasan TMB berkenaan dengan berbagai perkara berbangkit pada 26 Ogos 2013.

sgpicmbr26082013

Selepas pertemuan tersebut, maka salah seorang yang dipercayai menyertai rombongan NGOR itu dikenali sebagai Listen Basikal Tua, telah menulis di sebuah Group Facebook, mula menyalahkan raja (Tuanku Sultan) atas kemelut yang dihadapi oleh pentadbiran Kerajaan Kelantan sekarang. Dengan mengeluarkan beberapa ‘thread’ yang menghasut pembaca supaya mempertikaikan peranan Tuanku dengan menyatakan yang harus dilawan bukan Husam atau Nik Amar sebaliknya ‘Raja’ malah lebih mendukacitakan dia mempertikaikan tentang perbelanjaan Istana yang dakwanya untuk makan mencecah RM1 juta sebulan.

lbtkurg

Ramai yang terpinga pinga apakah yang ditaklimatkan oleh Dato Nik Amar dalam pertemuan itu sehingga pemilik akaun Facebook tersebut dengan beraninya bersikap kurang ajar kepada Tuanku Al Sultan yang dikasihi seluruh rakyat. Dato Nik Amar patut tampil untuk menjelaskan apa yang berlaku.

nazri2

Jika sebelum PRU13, NGOR dengan tanpa ada rasa malu menjaja nama Tuanku dengan membawa Slogan  ‘Tolak Penderhaka Sultan’ sebagai tanda menjunjung titah Tuanku kini ramai diantara aktivisnya sudah menunjukkan belang masing masing, adakah ianya satu manifestasi ketaksuban kepada Husam? Hingga sanggup berbuat demikian?. Atau ini sememangnya sebahagian gerakan ‘Roadmap’ yang di terangkan dalam video Ust. Wan Ji At-tajuddi menuju kepada penghapusan raja berpelembagaan menjelang 2030?.

Saya bukan mahu menyalahkan pergerakan NGOR secara keseluruhan dalam isu ini, tapi yang mengeluarkan kenyataan tersebut adalah Aktivis tegar mereka yang menjadi nadi mereka , maka tidak dapat tidak NGOR mesti bertanggungjawab memohon ampun kepada Tuanku Sultan dan seluruh rakyat Kelantan atas keterlanjuran dan kegagalan mereka menanamkan sikap menghormati Tuanku yang menjadi payung bagi keseluruhan rakyat Kelantan. Tidak perlulah menjaja keseluruh alam mengatakan mereka mempunyai hubungan baik dengan Pihak Istana , tapi dalam waktu yang sama aktivis mereka sendiri menghina Tuanku pun anda tak mampu nak kawal.(untuk rekod Listen Basikal Tua juga adalah ADMIN kepada Group Facebook Aktivis R bersama sama SU NGOR, Syam Ghaz dan beberapa individu lain)

Nik Amar Kena Jelaskan.

Nik Amar Kena Jelaskan.

Perkara ini bukanlah sesuatu yang baru bilamana dari awal lagi semasa Tuanku Al Sultan Kelantan menerima secara terbuka kaedah penyelesaian isu ini melalui Jawatankuasa Bayaran Tunai yang dicadangkan oleh kerajaan pusat. Tapi mereka bertindak menentang pendekatan yang Tuanku sudah persetujui, dengan cara menghantar memorandum ke Pejabat Menteri Besar Kelantan sedikit masa dahulu, untuk membolehkan mereka terus berkempen menuduh pihak yang tidak bersama sama mereka adalah penderhaka Sultan. Sekarang anda telanlah semula kata kata anda yang memakan diri dan rakyat Kelantan melihat serta menilai kebodohan anda dalam bertindak.

Akhir sekali setelah melihat Kerajaan Baru PAS Kelantan melalui hari hari yang sukar sepanjang lebih dari 100 hari ini dengan berbagai kemelut timbul, saya berharap sangat janganlah sampai melibatkan Tuanku Sultan kekancah polemik perebutan jawatan. Rakyat Kelantan sudah memberikan PAS membawa mandat untuk 5 tahun akan datang kerana terpesona dengan apa yang anda janjikan semasa kempen PRU13, maka lakukanlah sebaik mungkin untuk rakyat. Bukan terus membuang masa Kerajaan Negeri untuk melayan kerenah kebudak budakan NGOR yang senantiasa merengek dahagakan perhatian. Ibarat Itik Yang Kehilangan Ibu.

PATIK DAN SEKELIAN RAKYAT SAYANG DAN MENYANJUNG TINGGI TUANKU AL SULTAN KELANTAN, SULTAN MUHAMMAD V, ALLAHHUAKHBAR!

1 comments:

  1. Lagi-lagi lambang R bersilang jari ala-ala kristian yang dibanggakan. Patutpun bab nak jaga kalimah suci Allah PAS tak heran. Setuju jer apa yang kapir harbi buat. Takut pada DAP melebihi takut kepada Allah. Takut tak dapat sponsor menjelang muktamar nanti.

    Sultan Kelantan bakal menjadi Yang Dipertuan Agong selepas ini. Adakah anak negerinya sendiri yang akan menjatuhkan baginda?

    ReplyDelete