Saturday 16 May 2015

ORANG BUKAN MELAYU TUNGGU MASA MERAMPAS PELABURAN THP DI TANAH TRX


Sepatutnya, kita harus menganggap peruntukan tanah di TRX, TUDM Sungai Besi dan Sungai Buloh untuk 1MDB sebagai satu bentuk "nasionalisasi" daripada hartanah utama yang bernilai tinggi di dalam dunia. 

Anda patut sedar, ia dilakukan untuk melindungi aset-aset utama daripada jatuh ke tangan rakyat Singapura, China, Arab, Jepun, Korea dan Cina tempatan kerana mereka mempunyai wang dan links serta connection yang besar dalam bisnes global.

Lihat sahaja bagaimana YTL mengubah Jalan Bukit Bintang dari daerah lampu merah kotor ke dalam pelancongan yang sibuk dan kawasan membeli-belah utama. Bolehkah agaknya pada masa itu, orang Melayu mengubah tanah Sekolah Perempuan Bukit Bintang kepada Pavilion? 

Lot 10 pada asalnya dimiliki oleh Datuk Sulaiman Manan (Mayang Sari) di mana Taiping Consolidated dan YTL telah mengambil alih. Harta itu walaupun dalam tangan orang Melayu tetapi tidak kekal lama. Kerana Dr Mahathir yang membenarkan ianya djual kepada bukan Melayu kerana Dr Mahathir percaya orang Melayu tidak mempunyai sumber kewangan untuk membuat Lot 10 yang akan menguntungkan.

Itu dahulu, ya orang Cina sahaja boleh kerana mereka punya wang. Hari ini, TH Properties (THP) dan banyak lagi GLC mampu membina bandar-bandar baharu dan shopping complexs mega. 

Contoh yang lain, Menara Angkasa Raya sebelah KLCC dimiliki asalnya oleh orang Melayu. Ia tidak sepatutnya dijual kepada Sunrise. Terdapat banyak tanah bernilai tinggi dianugerah kepada orang Melayu, tetapi akhirnya terpaksa dijual kepada orang Cina kerana kelemahan kewangan ketika itu.

Jadi sekarang, apabila Kerajaan menganugerahi TH untuk membangunkan TRX menjadi daerah kewangan khususnya untuk kemajan orang Melayu dan umat Islam di Malaysia, malangnya ada orang Melayu yang busuk hati! Mat Sabu yang bukan ahli ekonomi pun anda terpedaya dengan gorengan mentah dia! 


Orang-orang Cina sangat bijak, mereka berdiam diri kerana mereka hanya perlu menunggu TH Proeperties dimalukan dan kalah kepada fitnah pembangkang, kemudiannya mereka kan cepat-cepat membelinya.

Apa pun, kita akui akan kelemahan mengurus isu ini oleh pihak TH. Sepatutnya mereka tidak perlu kelam-kabut dengan desakan rakyat, sepatutnya mereka berterus-terang dan mendedahkan faedahnya.

Begitulah keadaan yang menyedihkan hal ehwal orang Melayu dan umat Islam di Malaysia. Mereka menggalakkan kebencian di kalangan mereka sendiri dan bukannya menyokong program yang hanya boleh memastikan kuasa ekonomi Melayu dan Islam dalam persekitaran global yang kompetitif.

(artikel terjemahan)

Bersambung lagi...

2 comments:

  1. Tahniah Melayu!
    Tahniah Melayu!
    Tahniah Melayu!

    amat sedih akan 'Kepandaian' Melayu nie...

    ReplyDelete
  2. Tak payahlah jual mahal kat Tabung Haji...(org Melayu punya)..1MDB developt je lah tanah tu..kenapa sesak nak jual..

    ReplyDelete