Friday 16 October 2015

PENGURUSAN BENCANA NEGARA LEBIH BAIK DENGAN AGENSI BARU TAHUN INI !



KRONOLOGI PENGURUSAN BENCANA NEGARA LEBIH BAIK DENGAN AGENSI BARU! 


Negara ketika ini dilihat telah mula memasuki fasa musim tengkujuh. Seluruh negara kini mula menerima taburan hujan yang lebat selepas negara dilanda fenomena jerebu yang luar biasa pada tahun ini. 

Belajar daripada pengalaman tahun-tahun sebelumnya, Pihak Pengurusan Tertinggi Negara dilihat begitu bersedia dalam menyambut CABARAN musim TENGKUJUH yang masih belum diketahui lagi jangkaannya penghujung tahun ini. Jika kita melihat penghujung tahun lepas, ia adalah satu cabaran yang BESAR dan mencabar! 

Ini jelas dapat dilihat dengan keputusan Kabinet pada Julai 2015 yang meletakkan Pengurusan Bencana TIDAK LAGI dipertanggungjawabkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN). Seiring dengan keputusan tersebut, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) DIARAH MENGAMBIL ALIH peranan MKN selaku peneraju utama pengurusan bencana negara.

Pada Ogos 2015  , Agensi Pengurusan Bencana Negara (APBN) secara rasminya ditubuhkan , di mana hal ehwal Pengurusan Bencana kini diletakkan di bawah tanggungjawab agensi baru tersebut. Agensi Pengurusan Bencana Negara ini akan mengurus sepenuhnya keseluruhan pengurusan bencana dari sebelum bencana , semasa berlaku bencana dan selepas berlaku bencana. 

Pada Oktober 2015, Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi semasa dalam lawatan rasminya ke Amerika Syarikat menyatakan APBN yang baru ditubuhkan ini akan beroperasi mirip kepada urus tadbir Pusat Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA). Jika dilteliti kenyataan Zahid Hamidi yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negara CUKUP OPTIMIS dan BERSEDIA untuk menghadapi Sebarang Kemungkinan Bencana Besar pada Tahun ini!  

Semoga APBN dapat membawa satu elemen TRANSFORMASI dalam PENGURUSAN BENCANA NEGARA pada tahun ini dan di masa-masa hadapan!! 

TAHNIAH APBN!! 

Rakyat Prihatin 
Kelantan Darul Naim 

0 comments:

Post a Comment