Tuesday 30 April 2013

Penyokong Pas Didakwa serang pemasang bendera

Didakwa serang pemasang bendera
ADILA SHARINNI WAHID
30 April 2013
Didakwa serang pemasang bendera
Tertuduh (kanan) dikawal ketat anggota polis ketika dibawa ke mahkamah, semalam.
KOTA BHARU - Seorang warga emas dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan melakukan ugutan jenayah dengan melibas parang ke arah pemasang bendera.

Tertuduh, Salahuddin Mohd Amin, 61, dari Jalan Kuala Krai di sini bagaimanapun mengaku tidak bersalah di hadapan Majistret Nik Habri Muhamad.

Dia didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kecederaan ke atas Abdul Muizz Abd Aziz, 24, menggunakan sebilah parang di Lorong Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail (1) Batu 2, Jalan Kuala Krai di sini, pada jam 10.30 pagi, 26 April.

Tuduhan dibuat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara yang boleh sampai tujuh tahun atau dengan denda atau dengan kedua-duanya sekali.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Noor Dayana Mohamad. Kes bersambung 27 Mei depan, sementara tertuduh dibenarkan ikat jamin RM2,000 dengan seorang penjamin.

Dalam pada itu, Nik Habri sempat menasihatkan tertuduh supaya menjalankan kempen dengan berhemat.

“Jalan salah faham nasihat saya. Saya bercakap secara umum dan tidak menyebelahi mana-mana pihak. Mahkamah anti keganasan. Kalau hendak berkempen jangan bergaduh sana-sini,” katanya.

Akhbar sebelum ini, melaporkan seorang warga emas ditahan selepas melibas parang ke atas pemasang bendera menyebabkan mangsa lari menyelamatkan diri. Tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

0 comments:

Post a Comment