Monday 5 March 2012

Kaum DAP Adalah Punca Rasuah Di Malaysia? Fakta atau Auta.



Keratan akhbar di atas adalah contoh bagaimana rasuah boleh menular dalam negara ini.

Jika tiada yang sudi memberi, macam mana ada penerima? Mana datangnya perkataan KAWTIM kalau bukan dari kaum DAP.

Namun dalam perang persepsi rasuah, perkara yang ditimbulkan oleh DAP dan pembangkang adalah rasuah HANYA MELIBATKAN PENJAWAT AWAM YANG KEBANYAKANNYA ADALAH ORANG MELAYU.

Mungkin mereka terlupa siapakah pemberi rasuah kepada penjawat awam ini.

DAP berjaya dalam medan perang persepsi rasuah. Kerana dengan menyerang penjawat awam, mereka berjaya menutup kegiatan rasuah sektor swasta yang menjadi amalan mereka. Setiap eksekutif atau pengurus jualan akan mendapat elaun keraian (entertainment allowance) yang tinggi untuk menjamu para pelanggan mereka. Kadangkala elaun keraian ini lebih tinggi dari gaji mereka kerana jika tidak dihulur kepada sasaran berkepentingan, macam mana nak buat jualan (sales).

Kenapa  guna perkataan PERANG PERSEPSI dalam artikel ini? Sebabnya dalam menakrifkan rasuah, tiada nilai sebenar yang boleh jadi ukuran. Hanya persepsi yang dinilai. Kerana itulah Transparency International juga mengukur rasuah dengan ukuran yang sama iaitu persepsi. 

Oleh kerana itu,  cubaan untuk meneutralkan kembali persepsi ini bahawa siapa sebenarnya pesalah sebenar dalam hal ini. DAP cuba mewujudkan persepsi bahawa mereka adalah pihak yang BERSIH tetapi cuba lihat surat pembaca ini di Free Malaysia Today (FMT);

0 comments:

Post a Comment