Monday 26 March 2012

kELANTAN CATAT PELABURAN TERTINGGI

Kelantan negeri terendah catat pelaburan
Wartawan Sinar Harian

Datuk Dr Awang Adek Hussin
KOTA BHARU - Kelantan merupakan negeri terendah yang mencatat nilai pelaburan iaitu tidak sampai satu peratus berbanding negeri lain di seluruh negara, kata Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Awang Adek berkata, mengikut statistik tahun 2010, Kelantan hanya mampu mencatat nilai pelaburan RM187 juta daripada RM33 bilion keseluruhan nilai pelaburan negara.

“Jumlah itu lebih rendah berbanding negeri Perlis yang kecil mampu meraih nilai pelaburan mencecah hampir RM200 juta,”

“Ini menunjukkan Kelantan hanya berjaya mencatatkan 0.3 peratus daripada keseluruhan nilai pelaburan negara pada 2010,”katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Penganugerahan PIBG Cemerlang 2012 peringkat negeri di Bahagian Teknologi Pelajaran, Pengkalan Chepa, di sini, semalam.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata, kekurangan pelabur berminat untuk melabur modal di negeri ini berikutan kekurangan kemudahan asas yang disediakan kerajaan negeri itu, terutama bekalan air bersih.

Keadaan ini menyebabkan tidak ada aktiviti ekonomi yang mampu menyumbang kepada pendapatan negeri dan rakyatnya.

“Sebab itu, masalah air dan perumahan menjadi agenda penting kerajaan dalam untuk mengatasi masalah itu, jika dapat mengambil alih teraju pentadbiran negeri Kerajaan Kelantan.

“Kegagalan kerajaan menarik lebih ramai pelabur menaanam modal di negeri ini menyebabkan rakyat, khasnya ramai anak muda berhijrah mencari pekerjaan di luar negeri yang sekali gus memberi kesan samnpingan masalah sosial kepada ibu bapa dan keluarga mereka,”katanya.

Beliau berkata, Kelantan masih memerlukan 47,000 unit rumah untuk menampung golongan miskin tegar yang masih tidak memiliki kediaman sendiiri dan jumlah itu merupakan yang tertinggi di seluruh negara.

Ditanya mengenai cadangan Pengerusi Badan Perhubungan Umno, Datuk Seri Mustapa Mohamaed, supaya Kelantan diberi kelonggaran mengumumkan nama calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13 nanti, Awang Adek yang juga Ketua Umno Bahagian Bachok berkata, langkah itu perlu diberi perhatian istimewa oleh pucuk pimpinan parti.

0 comments:

Post a Comment