Tuesday 10 March 2015

Tuan Ibrahim Tuan Man Tolak Pencalonan Dari Pasma


NASIONAL
1 of 1
Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

"Kalau Kesatuan Ulama Sedunia mengangkat beliau (Datuk Seri Hadi Awang) sebagai orang nombor dua di dunia, apakah wajar kita mencadangkan untuk menggantikan beliau?,"

Itu pendapat Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bagi menolak cadangan Pas Kota Bharu yang mencadangkannya bertanding kerusi Presiden Pas pada pemilihan kali ini.

Mengaku pencalonan itu satu satu kejutan tetapi jawatan presiden tidak mudah ditandingi begitu sahaja jika melibatkan ulama.

"Atas pencalonan dari Pas Kota Bharu, saya mengucapkan terima kasih di atas kepercayaan yang diberi. Namun saya menolak pencalonan tersebut dan menyeru semua kawasan lain agar terus mendokong Kepimpinan Haji Hadi sebagai presiden parti," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Lagi pun, Pesuruhjaya Pas Pahang itu berkata, sejarah kepimpinan PAS jawatan Presiden tidak pernah dipertandingkan khususnya diera kepimpinan ulama.

"Saya melihat manisnya jika kita yang mendokong kepimpinan ulamak, terus mengekalkan budaya tersebut. 

"Dalam Pas jawatan bukanlah menjadi rebutan sebagaimana parti lain. Pertandingan berlaku hanyalah di atas sifat 'fastabiqul khairat'( berlumba-lumba melakukan kebaikan)," jelasnya lagi.

Tuan Ibrahim seterusnya bimbang apa yang berlaku (cabar presiden) memberi isyarat yang tidak baik kepada masyarakat luar. 

"Walaupun atas nama memenuhi tuntutan demokrasi, namun kedudukan 'syura' lebih mulia dari demokrasi. Kalau syura adalah jalan terbaik, maka sewajarnyalah kepimpinan parti diselesaikan secara syura," katanya.

Akhir kalam, beliau berkata; "Biarlah orang lain kata tak setuju dengan ayah kita, tapi jangan pula anak-anak kata begitu,"--MalaysiaGazette

0 comments:

Post a Comment